ابومحمد مُصلِح‌الدین بن عَبدُالله نامور به سعدی شیرازی و مشرف الدین (۵۸۵ یا ۶۰۶ – ۶۹۱ هجری قمری، برابر با: ۵۶۸ یا ۵۸۸ - ۶۷۱ هجری شمسی) شاعر و نویسندهٔ پارسی‌گوی ایرانی است. آوازهٔ او بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین، گیرا و قوی اوست. جایگاهش نزد اهل ادب تا بدان‌جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده‌اند. آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات و دیوان اشعار اوست که به این سه اثر کلیات سعدی می‌گویند.

                                                                                                        ادامه مطلب ...

 



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 4 اسفند 1393برچسب:,
ارسال توسط محمد وحید باقری

http://dl.topnaz.com/2012/09/2_Maulana2.jpg

جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولوی و مولانا و رومی (‎۶ ربیع‌الاول ۶۰۴، بلخیا وخش 5 جمادی‌الثانی ۶۷۲ هجری قمری، قونیه) (۱۵ مهر ۵۸۶ - ۴ دی ۶۵۲ هجری شمسی) از مشهورترین شاعران ایرانی‌تبار پارسی‌گوی است. نام کامل وی «محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» بوده و در دوران حیات به القاب «جلال‌الدین»، «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» نامیده می‌شده‌است. در قرن‌های بعد (ظاهراً از قرن ۹) القاب «مولوی»، «مولانا»، «مولوی رومی» و «ملای رومی» برای وی به کار رفته‌است و از برخی از اشعارش تخلص او را «خاموش» و «خَموش» و «خامُش» دانسته‌اند. زبان مادری وی پارسی بوده است.

                                                                                 ادامه مطلب ...



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:,
ارسال توسط محمد وحید باقری

http://s1.picofile.com/file/7508628167/CrThumb_aspx.jpg

 

بوموسی جابر بن حیان (زادهٔ حدود سال ۱۰۰ هجری شمسی معادل با ۷۲۱ میلادی در توس - درگذشتهٔ حدود سال ۱۹۴ هجری شمسی معادل با ۸۱۵ میلادی در کوفه دانشمند و کیمیاگر و فیلسوف شیعه ایرانی بود. او را «پدر علم شیمی» نامیده‌اند و بسیاری از روش‌ها (مانند تقطیر) و انواع ابزارهای اساسی شیمی مانند قرع و انبیق را به او نسبت می‌دهند. پژوهشگران بر این باورند که زادگاه او شهر توس در خراسان ایران بوده‌است.

                                                                                                                                              ادامه مطلب ...



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 24 بهمن 1393برچسب:,
ارسال توسط محمد وحید باقری

http://images.persianblog.ir/698404_81AEMqo2.jpg

فریدالدین ابوحامد محمد بن ابوبکر ابراهیم بن اسحاق عطار کَدکَنی نیشابوری مشهور به عطّار نیشابوری (زادهٔ ۵۴۰ در کدکن – درگذشتهٔ ۶۱۸ هجری قمری در شادیاخ نیشابور) یکی از عارفان و شاعران ایرانی بلندنام ادبیات فارسی در پایان سدهٔ ششم و آغاز سدهٔ هفتم است. او در سال ۵۴۰ هجری برابر با ۱۱۴۶ میلادی در کدکن زاده شد.

                                                                                                                     ادامه مطلب ...



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 24 بهمن 1393برچسب:,
ارسال توسط محمد وحید باقری

http://up.tazeeeha.ir/up/tazeeeha/Pictures/abureihan-biruni-s-v.jpg

ابوریحان محمد بن احمد بیرونی زادهٔ ۱۴ شهریور 352، خوارزم - درگذشتهٔ  دانشمند بزرگ و ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس، انسان شناس، هندشناس و تاریخ‌نگار بزرگ ایرانی در چهارم و پنجم هجری است. بیرونی را بزرگ‌ترین دانشمند مسلمان و یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان ایرانی و همه اعصار می‌دانند.  همین‌طور او را پدر علم انسان‌شناسی و هندشناسی می‌دانند.

                                                           ادامه مطلب ...



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 24 بهمن 1393برچسب:,
ارسال توسط محمد وحید باقری

http://www.bpshakhespajouh.ac.ir/upload/image/futures%20study/great%20Scientists/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%20%D8%A8%D9%86%20%D8%B2%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%20%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C%201.jpg

ابوبکر محمّد زَکَریای رازی (۲۵۱ ه. ق. ـ ۳۱۳ ه. ق) پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان ایرانی که آثار ماندگاری در زمینهٔ پزشکی و شیمی و فلسفه نوشته است و به‌عنوان کاشف الکل و جوهر گوگرد(اسید سولفوریک) مشهور است.

به‌گفتهٔ جرج سارتن، پدر تاریخ علم، رازی «بزرگ‌ترین پزشک ایران در زمان قرون وسطی بود.»

به پاس زحمات فراوان رازی در داروسازی روز پنجم شهریورماه(۲۷ اوت)، روز بزرگداشت زکریای رازی شیمی‌دان بزرگ ایرانی و روز داروسازی نام‌گذاری شده‌است.

                                                                                    ادامه مطلب ...



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 24 بهمن 1393برچسب:,
ارسال توسط محمد وحید باقری

http://tiptap.ir/wp-content/uploads/2014/01/493079_grSd9MZu.jpg

ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا، مشهور به ابوعلی سینا و ابن سینا و پور سینا (زادهٔ ۳۵۹ ه. ش. در بخارا –درگذشتهٔ ۲ تیر ۴۱۶ در همدان، ۹۸۰-۱۰۳۷ میلادی)،پزشک و شاعر ایرانی و از مشهورترین و تاثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت دارد. وی نویسنده کتاب شفا یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و القانون فی الطب یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است.

وی ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته‌است که شمار زیادی از آن‌ها در مورد پزشکی و فلسفه است. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم وی را یکی از بزرگترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می‌داند. همچنین وی او را مشهورترین دانشمند دیار ایران می‌داند که یکی از معروف‌ترین‌ها در همهٔ زمان‌ها و مکان‌ها و نژادها است.

                                                                          ادامه مطلب ...



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 24 بهمن 1393برچسب:,
ارسال توسط محمد وحید باقری

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 102
بازدید کل : 18334
تعداد مطالب : 47
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1